Uitleg ‘Donker Vlees’

Heel leuk dat je naar ‘Donker Vlees’ hebt gekeken, maar het is geen makkelijk theaterstuk vandaar deze toelichting waardoor je het stuk wellicht nog meer zal waarderen.

Wat is het voor een toneelstuk? Het toneelstuk is gebaseerd op de beroemde film ‘Donnie Darko’, maar wel heel erg aangepast. ‘Donker Vlees’ gaat over Donna, een meisje dat aan paranoïde schizofrenie lijdt. Ze krijgt daar medicijnen voor maar stopt hier stiekem mee en vervalt langzaamaan in haar oude gewoontes: dingen vernielen. Dat begint met het kapottrappen van achterlichten in het fietsenhok, dan haar eigen kamer (in de eerste scene wanneer agenten het huis betreden), het huis van Versteegh (de zelfbeeldgoeroe) en diezelfde nacht de hele school.
Het merendeel wordt haar ingefluisterd door een denkbeeldig konijn: Frank.

Waarom het konijn? Het konijn (Frank) komt uit de film, het is hetzelfde Halloween kostuum, de stem van Frank is ook ingesproken door de actrice die in de laatste scene achter het masker tevoorschijn komt. Franks’ openingszin is een wereldberoemde filmquote waar je posters en zelfs t-shirts van kan kopen. Het konijn is een gevolg van het niet slikken van haar medicijnen, ze krijgt waanbeelden.

Is konijn Frank denkbeeldig? Ja dus, tot aan de laatste scene. Donna is ervan overtuigd dat ze paranormaal begaafd is, het script bevestigt dat gedeeltelijk aangezien het konijn hetzelfde kostuum draagt als Nora (oorwarmergirl). Nora heet van haar achternaam FRANKen en hoort van het Halloweenfeest. Ze pakt het griezelkonijnenkostuum van haar broer en gaat ook. Donna heeft dan al zo’n lange tijd geen medicijnen geslikt dat ze ervan overtuigt is dat het (denkbeeldige) Frank is en rekent (zoals aangekondigd in de therapie) met hem af.
Als ze ziet wat ze heeft aangericht maakt ze een einde aan haar leven. Ze begrijpt wat het niet slikken van haar medicijnen teweeg heeft gebracht: moord op Nora.

Is Donna paranormaal begaafd? Het script laat dat in het midden. Donna zegt dat ze dingen met haar geest wil teweegbrengen en dat ze Drent dood wil. Drent sterft inderdaad, mede door de stress die ze opliep na Donna’s inbraak bij zelfbeeldgoeroe Versteegh.

Waar gaat Donker Vlees nog meer over? Het centrale thema is ‘schoonheid’, de fixatie op het uiterlijk zeg maar. Dat wordt door verschillende personages vertegenwoordigd:
Drent: ziet er goed uit voor haar leeftijd maar krijgt dat niet cadeau: ze traint daar heel hard voor en dat wordt haar met de stress van alle problemen fataal.
Het drietal dat zichzelf verbouwt, de doe-het-zelfers staan symbool voor de ongezonde fixatie die sommige jonge meiden hebben op schoonheid. De droom model te zijn, een voetballer aan de haak te slaan, de mooiste te zijn enzovoorts. De oppervlakkigheid ten top maar het kan ook gevaarlijk zijn en dat komt in het stuk naar voren.

Gelukkig is er ook nog hoop: Anouk was model maar zag hoe naar en oppervlakkig dat wereldje is en besluit terug naar school te gaan. Saar (energiedrankmeisje) denkt helemaal niet om haar uiterlijk en de biologische Melanie al helemaal niet. Ze zijn beiden dan ook vriendinnen van onze hoofdpersoon Donna. En dan is er natuurlijk nog Silke, zij staat symbool voor de schoonheid zoals hij volgens de auteur zou moeten zijn: het maakt niet uit hoe je eruit ziet, wanneer je jezelf accepteert zoals je bent (geworden) ben je op z’n mooist.

Titelverklaring: De titel komt uit de kip scene wanneer Donna zegt dat ze het donkere vlees prefereert boven het witte vetarme vlees. Het is als het ware een boodschap, ze is niet hysterisch met calorieën bezig in tegenstelling tot op uiterlijk gefixeerde leeftijdsgenoten. Tevens zit het woord ‘donker’ in de titel: de achternaam van Donna. Die weer refereert aan de film Donnie DARKo.

Waarom is het stuk zo moeilijk te begrijpen? Waarschijnlijk omdat realiteit en fantasie/waanzin elkaar raken. Donna vertegenwoordigt de waanzin, is er van overtuigt dat ze paranormaal begaafd is. In de laatste scene kruisen haar waanzin (het denkbeeldige konijn Frank) en de realiteit (Nora, het oorwarmermeisje in het konijnenpak) elkaar. Een briljante en verontrustende sciptmove die uit de film afkomstig is.

Versteegh? Vivianne Versteegh staat symbool voor mensen die rijk worden door andermans onzekerheid m.b.t. het eigen uiterlijk. Zo heb je dieetgoeroe’s maar in Amerika heel veel zelfbeeldgoeroe’s, motivational speakers die je van alles beloven maar vooral zelf erg rijk worden van het gebrek aan zelfvertrouwen of ontevredenheid van anderen. Om de corruptie van dit soort types te benadrukken blijkt ze ook in verdovende middelen te handelen.

‘Donker Vlees’ komt het dichtst in de buurt van waar de kunstvorm theater voor is bedoeld: het zet je aan het denken, laat je onverwachte dingen zien en voelen. Het is niet erg publieksvriendelijk, doorbreekt zowel dimensies in het verhaal (realiteit/waanzin) als in de zaal (spelers die de zaal betreden). Het past daarmee in de lijn van de ontwikkeling van deze spelersgroep.

Comments are closed.